Från stormande hav till flytande lyx i Edinburghs hamn. Med en investering på 5 miljoner pund har Royal Yacht Britannia gjort Fingal till ett flaggskepp för dem som älskar boutiquehotell. First Class Magazine har testat lovprisade Fingal.
Hon har överlevt tuffa stormar längs den krävande skotska kusten. Hon smidigt navigerat mellan de vassa klipporna för att förse fyrvaktarbostäderna med nödvändiga förnödenheter sedan 1962. Trots att hon har stått ansikte mot ansikte med de brusande haven märker man nu knappast något av deras vrede. Eventuellt kan man höra ett svagt knarrande, ett stilla påminnelse om att Fingal fortfarande är ett flytande fartyg, fast och säkert förtöjt i Edinburghs livliga hamnområde, Leith.
Där står hon nu, majestätisk och stolt, det sista skeppet av sitt slag som någonsin byggts av Northern Lighthouse Board i Glasgow. Efter mer än 40 år till sjöss, gick skeppet över i privat ägo i 14 år innan Royal Britannia förvärvade henne och investerade hela 5 miljoner pund för att omvandla henne till ett boutiquehotell av högsta kvalitet – allt detta utan att förlora den imponerande historien som bär på hennes axlar.
Färger inspirerade av Skottland
Boutiquehotellet lämnar inget åt slumpen. Rummen har inga nummer. Istället har de fått namn efter de olika fyrar hon kämpade sig fram till under sin storhetstid.
Varje hytt har kvar känslan av att du befinner dig på en båt. Runda fönster, välvda väggar. Hytterna är inredda i färger som går från mjukt grönt till mättad burgundy – inspirerade av det skotska landskapet där hav möter land. Man har skräddarsytt möblerna för att följa skeppets linjer där varje detalj är noga utvald och ofta skapad av lokala designers och hantverkare. Sängarna har specialdesignade madrasser från internationellt kända Hypnos Contract Beds.
Läder av Rolls Roys lädertillverkare
Varje rum har en trästol som är en exakt kopia av radioofficerens stol. Garderoberna och delar av väggarna är klädda i präglat läder, skapat av läderspecialisten Andrew Muirhead från Glasgow. Han har samarbetat med Transcal, som har kunder som Rolls Roys och Land Rover. All teak som finns på skeppets däck är original. Badrummet är mycket inbjudande med bland annat duschkrämerna från Noble Isle består bara av naturliga råvaror. Självklart testar jag doften ”Whisky and water”. Jag är trots allt i Skottland och bor på en lyxig båt.
Industriellt i ny tappning ombord på Fingal i Edinburgh
Den industriella känslan finns kvar, framförallt i maskinrummet där flera maskiner står på samma platser som förr, upputsade till glänsande vackra mässingspjäser som du kan titta på från ett golv helt i glas med en röd matta som leder dig vidare till fronten av skeppet. Hissen har man designat för att likna en fyr, och man finner bara sju hissar av det här slaget i världen. Den stora salen som fungerar som ”ballroom” rymmer 80 gäster och vid behov får även en bil plats i det stora rummet.
Restaurang med utsikt
Längst fram i fören med utsikt över trädäcket ligger restaurangen The Lighthouse Bar. Baren i granit med tak i mässing är en liten juvel att vila ögonen på förutom den vackra solnedgången vi beskådar. Här är Brendan Wills ansvarig för maten med fokus på både lokal och säsongsbetonad mat vilket gör att man byter menyn i princip varje månad.
Vi blir serverade ostron och champagne som förrätt följt av en krämig ärtrisotto med ugnsbakad schalottenlök.
Vinlista och champagneutbud håller definitivt måttet. Servicen är oklanderlig och restaurangen förtjänar definitivt fler besökare än när vi var på plats. Men Leith har mängder av små restauranger av hög klass som gör konkurrensen stenhård. Dock är det en fördel att som hotellgäst ha ett stort utbud att välja bland och Fingals personal tipsar gärna om restauranger i närheten, där The sea on the shore snabbt blev vår favorit efter att ha avnjutit en utsökt skaldjursplatå.
Fingal i Edinburgh är perfekt för en weekend
Leith ligger en liten bit från Edinburghs absoluta centrum men fördelen är just lugnet det medför. Vi inser att vi hellre strosar bland de små butikerna och mysiga kaféerna än i vackra men i det alldeles för turisttäta Edinburgh. Och vi hamnar alltid i baren på Fingal för att dricka ett glas champagne efter våra promenader eller någon av deras signaturdrinkar samtidigt som vi tittar ut på däck i solnedgången. Fingal är definitivt en mycket bra weekendupplevelse.
Fakta om Fingal
Investeringen på 5 miljoner pund har gjorts av Royal Yacht Britannias handelsföretag Royal Yacht Enterprises. Syftet var att få det klassiskt designade skeppet omvandlas till ultimat lyx.
Pedley Group står bakom utvecklingen av Fingal, med över 180 000 hotellrum i 61 länder, bland annat Hyatt och Hilton, i portföljen.
Fingal, som såg dagens ljus 1962, var det sista skeppet som byggdes av Northern Lighthouse Board (NBL) i Glasgow. I över 30 år var hon placerad i Oban, och de sista sex åren i Orkney. Detta innan hon såldes till en privat ägare som behöll henne i 14 år innan Britannia köpte henne 2014.
Fingal öppnade i januari 2019 med ambitionen att bli ett lyxigt boutiquehotell där skeppets historia sätter tydlig prägel på designen. Skeppet har totalt 23 hytter, en restaurang och ett större utrymme för konferenser eller fest.
Här hittar du mer information om Fingal.
Här har vi samlat andra hotell i Europa.